2013. augusztus 18., vasárnap

Jó étvágyat a nyelvtanuláshoz!

A nyelvtanulást általában az iskolában kezdjük. Az iskolában pedig nem kizárólag nyelvet tanulunk, hanem azt is, hogy:
- be kell magolni a következő órára az összes szót (igen, beleértve a CÁPÁT és a BIOLÓGUSNŐT is!) / miért? mert különben rossz jegyet kapunk a szódolgozatra;
- be kell magolni a nyelvtani táblázatokat (nem kivétel az olyan, még nevükben is érthetetlen fogalom, mint a FÜGGŐ BESZÉD vagy a BEFEJEZETT FOLYAMATOS IGEIDŐ) / miért? hogy ne kapjunk rossz jegyet a nyelvtani dolgozatunkra;
- csöndben kell maradni, mert a tanár épp magyaráz valamit, és azt csak csöndben ülve lehet követni (vagy úgy sem).
Ilyen sok fegyelem és büntetéstől való félelem mellett állandóan rosszabb jegyet kapunk annál, mint amennyi munkát fektetünk a tanulásba. Miért? Mert nem értjük, mikor fogjuk használni a tengeri élőlényekkel kapcsolatos kifejezéseket egy olyan nyelvnél, amely beszélőinek nincs tengerpartja, és mert nem értjük, miért kell olyan nyelvtani fogalmakkal foglalkoznunk, amiknek a neve is érthetetlen (zárójelben, kisbetűvel jegyzem meg: ha a "függő beszéd" hivatalos elnevezése inkább "pletykálkodó mondat" lenne, máris nagyobb érdeklődéssel gyakorolnánk). Végül azt szűrjük le magunknak: ez nem megy és nem is fog, mert nincs hozzá nyelvérzékem.

Hát így tényleg nem megy és nem is fog. Milyen jó, hogy most épp nem az iskolában vagyunk! Csináljuk másképp! Hogyan? Ehhez adok egy kis lelkisegélyt, mert az sokszor jön jól a nyelvtanulás hosszú, néha rögös útján.

A legkisebb gyerekek is úgy tanulnak leghatékonyabban, hogy játék közben sajátítják el, amit tudniuk kell. A játék fontos, mert
- teljesen beleélhetik magukat a helyzetbe, szerepbe,
- mindent kipróbálhatnak, amit az adott helyzetben, szerepben tennének,
- és főleg, mert élvezik!

Akkor tegyük ezt a nyelvtanulásban is! Ennek legkézenfekvőbb módja, ha azokkal a dolgokkal, amikkel egyébként foglalkozunk, időnként a választott idegen nyelven bíbelődünk. Íme egy konkrét példa:

A kisfiam szeret sütni-főzni. A vasárnapi ebédhez egy ínycsiklandó sütireceptet talált. Amíg a hozzávalókat kevergette, lefordítottam a receptet, amit mindjárt közre is adok. Mit lehet tanulni belőle?
- az élelmiszerek nevét (miután az almát, a körtét és a krumplit már sokszor a fejünkbe verték...)
- a mennyiségek kifejezését (tudod, mennyi 1 TBSP?)
- a felszólító módot

És hogy érezzük magunkat a tanulás közben? Ó, remekül, mert természetesen folyamatosan kóstolgatjuk, hogy elég cukor van-e a tésztában, és a krémes tálat is ki lehet nyalogatni a keverés után. Hát még, mikor a süti teljesen kész van, és az egész család arcán mosoly terül el, miközben az eredményt eszi! Bizony: a NYELVTANULÁSUNK KÉZZEL FOGHATÓ, ÉLVEZHETŐ EREDMÉNYÉT! Ennél jobb sikerélményt el sem tudok képzelni.

Mégegy gyakorlat a felszólító módhoz: hogyan kíván az angol jó étvágyat?
Helyes válasz: enjoy your meal.
Én pedig azt mondom: enjoy your language studies!


Ingredients for the dough:
6 eggs
2 tbsp water
6 tbsp oil
12 tbsp sugar
10 tbsp flour
2 tbsp cocoa
1 packet backing powder

Instructions for the dough: Mix all well and bake it. When cool, fill it with the following cream:

Ingredients for the cream:
3 packet pudding powder of cream taste
1 tbsp flour
7 dl milk
2 dl sour cream
20 dkg  margarine
20 dkg powdered sugar

Instructions for the cream:

  1. Mix the pudding powder with the flour.
  2. Cook this mix with the milk.
  3. When cool, add the sour cream.
  4. Mix the powdered sugar with the margarine and add it to the previous mix.



Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése